Main content

‘Ik wil elke dag geluksmomenten creëren’

Coördinerend begeleider Herma
Vrouw op de voorgrond en twee vrouwen in rolstoel op de achtergrond

Als coördinerend begeleider op een interne dagbesteding voor mensen met een ernstige meervoudige beperking ziet Herma het elke dag als een uitdaging om cliënten een goed leven te bieden. “Als ik een lach zie, of zie dat iemand echt ontspannen is, dan kan ik daar heel erg van genieten.”

“Elke dag kijken we wat we kunnen doen om het leven van onze cliënten zo mooi mogelijk te maken. We beginnen de dag met een begroetingsliedje en koffie, dan kijken we wat iemand leuk vindt om te doen en hoe we iemand een beetje kunnen uitdagen. Dat is voor iedere cliënt anders.

Speelgoed

Onze cliënten hebben het ontwikkelingsniveau van iemand van tussen een half jaar en anderhalf jaar oud. Dat betekent dat communiceren maar beperkt mogelijk is, en waar dat mogelijk is, gebeurt dat op hun eigen manier. Situaties kunnen ook sneller verwarrend voor hen zijn. Er is bijvoorbeeld een cliënt die veel met speelgoed speelt. We wilden onderzoeken of hij aan tafel kon spelen, maar dat werkt niet voor hem: een tafel is voor eten en drinken. Nu kijken we of het beter gaat als hij in een relaxstoel zit.

Een andere cliënt dacht altijd dat ik hem kwam ophalen als ik binnenkwam. Als dat niet gebeurde, was hij teleurgesteld. Nu hebben we hem geleerd dat ik een knuffelschaap in mijn handen heb als ik voor hem kom. Dat geeft hem rust.

Man in bed met knuffel, beleidster heeft hand op zijn hoofd, ze lachen naar elkaar

Herma heeft goed contact met de cliënten, hier Gert-Jan.

Twee vrouwen waarvan een in rolstoel lachen naar elkaar

Herma geniet van het geluksmoment van Gerralda.

Meer tijd

Soms is het moeilijk om te ontdekken wat er met iemand aan de hand is. Zo hebben we een vrouw op de groep die blind is. Zij zat niet lekker in haar vel. We hebben toen hulp ingeschakeld om te achterhalen wat er met haar was. De gedragsdeskundige vertelde ons dat we haar wat meer tijd moeten geven om te verwerken wat er gebeurt. We zeggen nu bijvoorbeeld altijd wie we zijn als we binnenkomen, en vertellen dan wat we gaan doen. Dat doen we bijvoorbeeld door haar een fietsbel te laten voelen als we gaan fietsen. We geven haar de tijd om dat te verwerken, en daarna doen we pas waar we voor zijn gekomen. Ook zeggen we het duidelijk als we klaar zijn. Anders zit ze nog te wachten of er iets gaat gebeuren. Dat we nu op die nieuwe manier met haar communiceren, zorgt ervoor dat ze begrijpt wat er gaat gebeuren en dat ze vrolijker is.

Ik vind het mooi om echt iets te kunnen betekenen voor onze cliënten. Als ik een lach zie, of zie dat iemand echt ontspannen is, dan kan ik daar heel erg van genieten. Ik zie het als een uitdaging om iedere dag bij iedere cliënt zo’n geluksmoment te creëren.”

Vrouw leunt tegen begeleidster

Nauw contact met Fien.
Fien is inmiddels in alle rust overleden.

Vrouw in rolstoel lacht om vrouw met knuffel

Communicatie met Gerralda via een handpop.

Senior/coördinerend begeleider van volwassenen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB)

Beroep

Je zet je in om anderen zoveel mogelijk zichzelf te laten zijn. Je laat mensen merken dat ze ertoe doen. Verder ben je praktisch, communicatief sterk en werk je graag samen.

Je ondersteunt volwassenen met Ernstige Meervoudige (zowel verstandelijke en motorische) Beperkingen (EMB) bij hun persoonlijke verzorging, de dagelijkse activiteiten, hun persoonlijke ontwikkeling en in de maatschappij. 

Mensen met EMB kunnen beperkt informatie begrijpen. Zij communiceren via geluiden, houding, spierspanning en hun gezichtsuitdrukking. Door de motorische beperkingen kunnen mensen met EMB hun lichaam maar heel beperkt bewegen. Ze zijn door hun beperkingen volledig afhankelijk van een ander.

Een van de grote uitdagingen voor begeleiders van mensen met EMB is daarom de communicatie. Om de – vaak kleine - signalen te zien die mensen met EMB laten zien, moet je als begeleider die persoon goed kennen en steeds alert zijn op deze signalen.

Als senior begeleider geef je leiding aan een team van begeleiders en je overlegt met collega’s buiten het team. Je hebt extra taken zoals bijvoorbeeld het bewaken van de financiën, het maken van een rooster en het zorgen dat de teamleden voldoende zijn opgeleid. Het zou ook nog kunnen dat je een andere manier van werken invoert in je team, zoals het werken met digitale hulpmiddelen. Deze taken verschillen per organisatie. Daarnaast ben je zelf ook aan het werk als begeleider. 

Je hebt intensief overleg met je collega’s, de ouders/verzorgers en andere hulpverleners. Samen bespreek je de persoonlijke ontwikkelingen en het gedrag van de cliënten. Zo verbeter je de ondersteuning en de begeleiding steeds verder. Je maakt hiervoor een plan voor elke cliënt, zodat iedereen weet wat er is afgesproken en zich daar aan houdt. Dat houd je in de gaten.

Het werk vraagt vaak creatieve oplossingen in de praktijk. Je hebt te maken met veel verschillende mensen die je begeleidt en met wie je samenwerkt. Dat maakt het werk uitdagend en erg afwisselend.