Main content

‘Mensen doen hier mee in de maatschappij’

Bedrijfsleider van een lunchroom Willem
Man in keuken met stapel borden in de arm kijkt lachend i de camera

In de lunchroom waar Willem bedrijfsleider van is, werken mensen met een beperking of psychische problemen. “Ze worden hier niet weggestopt in een hoekje. Als iets niet lukt, dan gaan we op zoek naar een creatieve oplossing.”

“Toen deze lunchroom werd opgericht, werkten er alleen mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Dat is later uitgebreid naar mensen met een licht verstandelijke beperking en mensen met psychische problemen. Dat gaat heel mooi samen: ze hebben allemaal andere dingen die ze lastig vinden, en kunnen elkaar daarmee helpen. Zo had iemand met psychische problemen moeite om klanten aan te spreken, en een collega met een verstandelijke beperking moeite om overzicht te houden. Samen waren ze een prima team.

Meedenken

Het mooie is dat deze lunchroom een open deur is naar de maatschappij. Mensen worden niet in een hoekje weggestopt. Ze functioneren hier goed en hun beperking wordt niet als een probleem gezien. Ze denken mee over gerechten die we serveren, over de inrichting van de zaak. En ondertussen hebben ze contact met mensen die geen beperking hebben: onze gasten.

Twee mannen bakken eieren

Eieren bakken; de medewerkers (cliënten) maken alle gerechten en de begeleiding ondersteunt daar waar nodig

Twee mannen doen de afwas

Afwassen, want dat hoort er ook bij ;)

Ik help waar dat nodig is. Dat is soms in de keuken, soms in de bediening, en op andere momenten doe ik administratie of voer ik gesprekken met mensen over hoe het met hen gaat. Elke dag is anders en ik moet snel kunnen schakelen, want er kan elk moment iets gebeuren dat mijn aandacht nodig heeft. Dat maakt het werk heel gaaf.

Dansende koffie

Soms ben ik bezig met het oplossen van praktische problemen. Daar is nog wel eens veel creativiteit voor nodig. Een medewerker kon bijvoorbeeld door haar hersenletsel ‘latte macchiato’ niet uitspreken. Daarom besloten we om dat op de menukaart ‘dansende koffie’ te noemen. Dat kon zij wel uitspreken. Maar ik heb ook wel eens een medewerker met psychische problemen die begint over zelfmoord, dan moet ik in gesprek met behandelaren om diegene de juiste hulp te kunnen bieden.

Mensen werken hier vaak met veel plezier. Sommigen doen dit als dagbesteding, die hebben niet het doel om hierna ander werk te gaan doen, en dat is prima. Maar er zijn er ook die doorstromen naar een betaalde baan. Als dat gebeurt en ik hoor dat ze gelukkig zijn op hun nieuwe plek, dan vind ik dat geweldig.”

Man pakt broodjes in in doos, andere man kijkt lachend toe

Inpakken van de bezorgbroodjes

Senior/coördinerend begeleider van volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH)

Beroep

Je zet je in om anderen zoveel mogelijk zichzelf te laten zijn. Je laat mensen merken dat ze ertoe doen. Verder ben je praktisch, communicatief sterk en werk je graag samen.

Je begeleidt mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) bij hun herstel en bij het opbouwen van een ander leven. Ook help je hen met het verwerken van het verlies van hun leven van vóór het hersenletsel. De wensen en behoeften van de cliënten zijn daarbij leidend. Je focust je op wat zij wel kunnen en welke talenten zij bezitten. Je stimuleert hen die verder te ontwikkelen. Daarnaast kun je je inleven in de gevolgen van het letsel voor het dagelijkse leven en voor de communicatie met verwanten. 
 
De ene keer heb je de rol van 'verzorgende' en de andere keer de rol van 'coach'. Dit doe je altijd volgens de afspraken die met de cliënten zijn gemaakt. 

Als senior begeleider geef je leiding aan een team van begeleiders en je overlegt met collega’s buiten het team. Je hebt extra taken zoals bijvoorbeeld het bewaken van de financiën, het maken van een rooster en het zorgen dat de teamleden voldoende zijn opgeleid. Het zou ook nog kunnen dat je een andere manier van werken invoert in je team, zoals het werken met digitale hulpmiddelen. Deze taken verschillen per organisatie. Daarnaast ben je zelf ook aan het werk als begeleider. 

Je hebt intensief overleg met je collega’s, de ouders/verzorgers en andere hulpverleners. Samen bespreek je de persoonlijke ontwikkelingen en het gedrag van de cliënten. Zo verbeter je de ondersteuning en de begeleiding steeds verder. Je maakt hiervoor een plan voor elke cliënt, zodat iedereen weet wat er is afgesproken en zich daar aan houdt. Dat houd je in de gaten.

Het werk vraagt vaak creatieve oplossingen in de praktijk. Je hebt te maken met veel verschillende mensen die je begeleidt en met wie je samenwerkt. Dat maakt het werk uitdagend en erg afwisselend.